Chinese haven Ningbo al week op slot vanwege coronavirus, angst voor nog hogere containerprijzen

De haven Ningbo-Zhoushan in China is al 1 week dicht na de besmetting van een havenarbeider met het coronavirus. Marktanalisten vrezen wereldwijde verstoring van de logistieke keten en nog hogere transportprijzen.

Na de ontdekking van de besmetting van de 34-jarige havenarbeider werd in Ningbo uit voorzorg niet alleen een groot deel van de haven gesloten – te weten de Ningbo Meishan Island International Container Terminal (MSICT) – maar werden ook meerdere woonwijken geïsoleerd.

Voor anker
De haventerminal MSICT heeft een jaarlijkse capaciteit van 10 miljoen containers en is goed voor 20 procent van het containerverkeer in de havenstad. De haven draait daardoor momenteel maar op een capaciteit van 80 procent. Een groot aantal containerschepen probeert inmiddels bij andere terminals in de haven aan te meren.

De gedeeltelijke sluiting van ’s werelds op twee na drukste containerhaven ter wereld verergert de congestie in andere grote Chinese havens. In de haven van Shanghai neemt de congestie hierdoor opnieuw toe. Nadat eerder dit jaar de Yantian-haven in Shenzhen al werd gesloten door het opduiken van het coronavirus was de haven van Shanghai juist weer in rustiger vaarwater terechtgekomen. Schepen beginnen nu uit te wijken van Ningbo naar Shanghai en vervoerders waarschuwen klanten voor verwachte vertragingen bij geplande afvaarten. Ondertussen blijven de andere terminals in de Chinese containerhaven Ningbo open, maar staan ze al onder druk met wachttijden van 2 tot 3 dagen voordat containerschepen kunnen aanmeren. Inmiddels zouden buiten de havens van Shanghai en Ningbo al zo’n 140 containerschepen voor anker liggen. Analisten waarschuwen dat als de infectie zich verspreidt naar andere terminals in de haven van Ningbo, dit een ramp kan betekenen voor de wereldwijde logistieke keten.

Recordniveau
De kosten voor het vervoeren van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam bevond zich afgelopen week al op een recordniveau van 13.653 Amerikaanse dollar. De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met zo’n 12.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container uit China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.

Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Voor grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds vorig jaar februari in sommige gevallen– afhankelijk van het formaat zonnepanelen – al met 20 Amerikaanse dollar per zonnepaneel gestegen.

Bron: Solarmagazine

Geef een reactie